De gezondheidsvoordelen van mindful eten

Wat is mindful eten?

Mindful eten maakt gebruik van de principes van mindfulness. Bij mindfulness ben je volledig bewust van het huidige moment.
Bij mindful eten, oftewel bewust eten, zorg je ervoor dat je je volle aandacht geeft aan het genieten van een maaltijd. Dit doe je door alle afleidingen weg te nemen: geen televisie, je telefoon uit of op vliegtuigstand, geen boeken of krantjes op tafel. Al je zintuigen moeten volledig op de maaltijd gericht zijn. Je focust op wat je ziet, wat je ruikt, wat je proeft en zelfs wat je hoort. Behalve deze focus neem je bij mindful eten ook ècht de tijd voor elke hap die je neemt. 
Mensen die beginnen met mindful eten, ervaren de maaltijd anders. Je kan er meer van genieten.

Waarom is mindful eten zo gezond?

Mindful eten is geen dieet. Er zijn geen speciale menu’s of restricties. Je leert wel anders te kijken naar en te denken over eten. Mindful eten heeft bewezen vele gezondheidsvoordelen te hebben. Hieronder delen we er een aantal:
  1. Het helpt bij afvallen en het verlagen van je BMI (Body Mass Index).
    Op het moment dat je veel bewuster naar je eten kijken, wordt je meer bewust van wat je eet. Je zal je sneller afvragen of het je lichaam ten goede zal komen. Je maakt dus veel bewustere keuzes. Daarnaast eet je een stuk langzamer en eet je minder. (Je hersenen krijgen na 20 minuten het signaal dat je “vol” zit.) Het gevolg hiervan is dat je een sterkere stofwisseling krijgt wat uiteindelijk bijdraagt bij het verliezen van ongewenste kilo’s. Ook zal je trek en honger beter kunnen onderscheiden en eet je alleen wanneer het echt nodig is.

  2. Betere vertering en opname van voedingsstoffen.
    Als je bewuster eet, zal je meer en langer kauwen. Hierdoor wordt het eten makkelijk verteerbaar en kunnen de voedingsstoffen efficiënter opgenomen worden. Hoe minder we kauwen, hoe grotere brokken eten ons lichaam af moet breken zodat het in de dunne darm opgenomen kan worden. Omdat ons lichaam niet altijd die energie heeft, worden de voedingsstoffen soms helemaal niet opgenomen. 

  3. Het eten smaakt beter.
    Als je aandacht is gericht op het eten, zal je veel meer proeven. Het verbaast mensen hoe groot het verschil in smaak is, als ze voor het eerst mindful eten uitproberen. Dit komt omdat je hersenen als het ware afgeleid zijn door al het andere wat er gebeurt. De zintuigen kunnen zich niet optimaal concentreren op één activiteit. Dit gaat dan helaas ten koste van je smaakbeleving.

  4. Je leert je (eet) emoties beter te beheersen.
    Door negatieve gevoelens kunnen mensen of te veel gaan eten of juist niks eten. Dit kan namelijk werken als afleiding van je zorgen. Door bewust te eten kan het zijn dat je andere voedingskeuzes maakt. Je leert om te eten als het nodig is en je maakt hierdoor ook vaak gezondere keuzes. Je laat je niet meer leiden door emoties.

Ben je niet bekend met mindful eten en wil je het ook een keer ervaren? Probeer dan deze oefening:

  • Neem een bord of kom met wat rozijnen (of nootjes).
  • Ga op een rustige plek zitten en doe je ogen dicht.
  • Pak 1 rozijn met twee vingers en voel en ruik voor ongeveer 20 seconden. Is het hard of juist zacht, welke structuur voel je?
  • Doe de rozijn in je mond en laat het even 20 seconden op je tong liggen. Daarna kan je er even op zuigen en vervolgens eet je het heel langzaam op. 

Deze korte oefening is natuurlijk slechts een introductie op mindful eten. Wil je meer weten over mindful eten? Hieronder een paar boeken die je misschien op weg kunnen helpen:

EetQ - Susan Albers

De mindfulness essentials - Eten - Thich Nhat Hanh

Ontspannen eten - Rita Zeelenberg