Deze superfood geeft je lichaam een boost!

Lijnzaad is een zaadje dat afkomstig is van de vlasplant. De vlasplant wordt ook wel gebruikt om linnen mee te maken. De wetenschappelijke naam voor vlas is Linum usitatissimum.

We noemden lijnzaad in onze Instagrampost al een feel good food. Dit kleine zaadje doet je gezondheid veel goed.  Door alle vitamines, mineralen en gezondheidsvoordelen, mag deze kleine zaad terecht een superfood genoemd worden!

Lijnzaad bevat onder anderen:
Vitamine B1, B2, B3, B6 en B11. Daarnaast bevat het ook ijzer, calcium, mangaan, magnesium, zink, kalium en de vetzuren omega-3, 6 en 9.

Waar is lijnzaad goed voor?

  1. Immuunsysteem: met lijnzaad kan je je weerstand verhogen. Dit komt door de aanwezigheid van lignanen en alfa-linoleenzuur. Lignanen hebben een gunstige werking op de hormoonhuishouding, werken ontstekingsremmend en hebben een krachtige antioxidantwerking.
  2. Boost! Voel je je vermoeid of heb je een dipje, dan kan lijnzaad je helpen om je beter te voelen. Dit komt door het stofje DHA, docosahexaeenzuur. Deze stof is erg belangrijk voor een goede werking van je hersenen. Het overgrote deel van de bevolking (85%) krijgt onvoldoende van deze stof binnen. 
  3. Spijsvertering: Lijnzaad staat erom bekend dat ze je spijsverteringskanaal reinigen en beschermen door de afvalstoffen te verwijderen. Een goede stimulans voor je spijsvertering dus. 
  4. Hart- en bloedvaten: lijnzaad bevat de vetzuren Omega-3, 6 en 9. Deze vetzuren zijn belangrijk in het voorkomen van hart-en vaatziekten en hoge bloeddruk.
  5. Hormoonhuishouding: ondanks dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat lijnzaad de hormoonhuishouding kan helpen, kan je er wel veel over lezen. Zo wordt lijnzaad aanbevolen bij seed cycling, waarbij je verschillende zadenmixen eet om je hormonen te ondersteunen en je hormonale klachten te doen verminderen. Lijnzaad bevat namelijk fyto-oestrogenen. Deze lijken veel om de vrouwelijke hormoon oestrogeen.  
  6. Gewichtsverlies: lijnzaad kan helpen bij het afvallen. Door de vezels heb je langer een verzadigd gevoel en zul je minder snel naar iets ongezonds grijpen. Daarnaast zorgen de Omega-3 vetzuren ervoor dat je vetverbranding gestimuleerd wordt. 

Houd er bij het eten van lijnzaad rekening mee dat het cyanogene stoffen bevat. Bij hoge dosering wordt deze stof omgezet in de gifstof cyanide. Daarom adviseert het Voedingscentrum om niet meer dan 45 gram per dag te eten. Bij voorkeur ook niet voor een langere periode. 

Hoe kan je lijnzaad gebruiken?

Lijnzaad wordt verkocht als hele en gebroken zaden en lijnzaadolie. Eet bij voorkeur gebroken lijnzaad. Op die manier worden de voedingsstoffen beter opgenomen. Voeg ze toe aan je salade, smoothie, yoghurt of havermout. Je kan ze ook meebakken in bijvoorbeeld bananenbrood, cake of muffins. Hele lijnzaden worden niet verteerd en zullen in zijn geheel je lichaam weer verlaten.

Gebruik jij lijnzaad al in je eetpatroon? Wij gebruiken lijnzaad het liefst in een kommetje havermout met pindakaas, een theelepel rauwe cacaopoeder en pompoenpitten. We lezen graag hoe jij lijnzaad gebruikt. Plaats hieronder jouw reactie.

Have a happy & healthy day!