6 voordelen van het eten van bananen


De banaan is een van de meest gegevens vruchten ter wereld. Na rijst, granen en maïs is het zelfs het met meest gegeten voedingsmiddel. Het is ook een veelzijdige vrucht. Lekker op een boterham of door een smoothie. Als ze bruin (en zoeter) worden kan je er heerlijke bananenbrood van bakken.
Wist je dat bruine bananen eigenlijk een stuk gezonder zijn? Dit komt door We eten ze waarschijnlijk iedere dag, want bananen zijn gezond, toch? Dit doen bananen met je:                                                               

        1. We worden happy van bananen. Dit komt door het stofje tryptofaan, wat helpt bij het aanmaken van serotonine (het stofje waar je gelukkig van wordt.)
        2. Ze helpen bij het verminderen van spierpijn of spierkrampen door (hevige) inspanning.
        3. Bananen bevatten 4x zoveel proteïnen, 2x zoveel koolhydraten en 5x zoveel vitamine A en ijzer dan appels. Nu snap je misschien waarom bananen populair zijn bij sporters.
        4. Bananen zorgen voor een gezonde bloeddruk door de kalium en ze zijn goed voor je weerstand en je spijsvertering, want het bevat veel vitamine B6.
        5. Je kan van bananen een gezonde stoelgang krijgen door de aanwezigheid van oplosbare vezels.
        6. Ze versterken de opname van calcium door de stof fructo-oligosacchariden. Dit is een prebiotica (voeding voor de goede darmbacteriën. 

    Voedingsstoffen in een banaan

    Een banaan bevat veel belangrijke voedingsstoffen: vitamine A, B, C, kalium, calcium, magnesium, mangaan en koper.
    • Vitamine A: is nodig voor een normale groei, gezonde huid en nagels en voor je zicht.
    • Vitamine B: dragen bij aan het activeren van de natuurlijke energie in het lichaam. 
    • Vitamine C: goed voor de algehele weerstand, goed voor de opname van ijzer en nodig voor de vorming van bindweefsel.
    • Kalium: helpt bij het reguleren van de bloeddruk.
    • Calcium: belangrijk voor de opbouw en het onderhoud van je botten en gebit, helpt bij het goed functioneren vakje spieren.
    • Magnesium: goed voor sterke botten, spieren en tanden
    • Mangaan: draagt bij aan sterke botten en de energiestofwisseling
    • Koper: hiervan heeft je lichaam weinig nodig. Helpt bij de vorming van bindweefsel en botten. Helpt bij de zuurstoftransport in je lichaam. 

      Ze zijn prima geschikt om als tussendoortje te eten, een ideale gezonde snack dus. Ze bevatten ook fruitsuiker, dus eet altijd met mate ;)  

      Groen, geel of bruin?

      Elke kleur banaan heeft zo zijn eigen smaak en voedingswaarden. Zo bevat de groene banaan nog veel zetmeel. Deze moeten nog omgezet worden in eenvoudige suikers. Er wordt diabetici aangeraden om groene bananen te eten.

      Gele bananen zijn wat zoeter. Dit komt omdat het zetmeel is omgezet naar suikers. Ze bevatten ook antioxidanten die de groene bananen niet hebben.

      Van bruine bananen, of overrijpe bananen, is uit een Japans wetenschappelijk onderzoek gebleken dat ze het stofje Tumor Necrose Factor (TNF) bevatten. Dit stofje helpt met het bestrijden van kwaadaardige cellen in het lichaam. Hierdoor zal ook je immuunsysteem verbeterd worden. Behalve dit bovenstaande, zijn de bruine bananen ook goed tegen verhoogd bloeddruk, vermoeidheid en ijzertekort.                                                                   

      Nu je dit weet zal je hopelijk minder snel je bruine bananen weggooien. Want weggooien is immers zonde! #nowaste!
      Omdat bruine bananen erg zoet zijn, kan je deze prima gebruiken in je maaltijden.
      Wat denk je van in je kommetje havermout, heerlijk met pindakaas en een lepeltje raw cacaopoeder? Of een heerlijke simpele bananenbrood met een mix van gojibesen, moerbeibessen, zonnebloempitten en pompoenpitten en amandelschaafsel als topping. 

      Bak/kook jij wel eens met overrijpe bananen? Laat dan zeker een comment achter.
      Have a happy & healthy day!